خانه / ویدئو / استفاده از پهپاد برای کاوش مکان‌های صعب‌العبور ماقبل تاریخ

استفاده از پهپاد برای کاوش مکان‌های صعب‌العبور ماقبل تاریخ

استفاده از پهپاد برای کاوش مکان‌های صعب‌العبور ماقبل تاریخ

خولیان لوپز گومز Julián López Gómez ، خبرنگار یورونیوزEuronews :
«در غار اسکلادینا Scladina در بلژیک هستیم. متخصصان ماقبل تاریخ اعلام کرده‌اند انسان‌های نئاندرتال حدود صد هزار سال پیش به این غار می‌آمدند. با استفاده از محصولات دنیای تکنولوژی از جمله پهپاد محققان می‌توانند تحقیقات خود را گسترش دهند. همچنین می‌توان از این مکان‌ها محافظت بهتری بعمل آورد.»

محققانی که در چهارچوب یک پروژه اروپایی گردهم آمده‌اند برروی ضبط، پردازش و بازپخش سه بعدی مکان‌های فرهنگی تاریخی از جمله غارها که دسترسی به آن‌ها دشوار است کار می‌کنند. ارسال پهپاد در داخل غار از
جمله این برنامه‌ها است.

فدریک بزومب Frederic Bezombes، مهندس مکاترونیکMechatronic Engineer می‌گوید:
«کار ویژه‌ای در این مکان داریم. زیرا سیستم جی پی اس GPS signal در داخل غار کار نمی‌کند. بنابراین بدون این سیستم کنترل پهپاد اتوماتیک نخواهد بود. به پرواز درآوردن پهپاد در این مکان بسیار پیچیده است و باید برای کنترل آن فعال بود. زمانی که با دوربین مدل‌سازی می‌کنیم همیشه نقاط کوری وجود دارد این در حالی است که با پهپاد زوایای بزرگتری را پوشش می‌دهید و از همه نقاط کور فیلمبرداری می‌شود.»

پهپاد Drone مجهز به سه دوربین است، بنابراین می‌تواند تمام نقاط غار را پوشش دهد. در این پروژه باستان شناسان به مهندسان کمک زیادی می‌کنند. خوش‌بینی زیادی نسبت به کیفیت تصاویر وجود دارد.

کیوین دیمودیکا Kevin Di Modica ، مورخ متخصص ماقبل تاریخ Prehistorian می‌گوید:
«هیچ گاه نمی‌توانیم همه اطلاعات باستان‌شناسی را یک جا بدست آوریم. با کمک تصاویر بدست آمده توسط پهپاد تکه‌های ضبط شده در جریان جستجو را کنار هم قرار می‌دهیم.»

همچنین ببینید 👈:  خطر ریزش یخچال

پردازش و تدوین داده ها امکان تبدیل آن‌ها به تصاویر سه بعدی را می‌دهد. برای این منظور پهپادها بسیار کارآمد بوده و در عین حال گران نیستند.

ایزابل دوگروت Isabelle De Groote ، دیرینه‌شناس Paleoanthropoligist می‌گوید:
«حتماً لازم نیست مستقیماً به مکان دسترسی داشته باشیم. می‌توان قسمت اعظمی از محل را پوشش داد بدون این‌که لازم باشد در آن حرکت کنیم بویژه در نقاطی که ممکن است رفتن به آن‌جا خطرناک باشد.»

محققان، برنامه استفاده از این داده‌های سه بعدی برای ساخت بازی و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی را که قابلیت دسترسی برای همگان دارد، در دست اجرا دارند.

فدریک پرسیوزو Frederic Precioso ، کارشناس کامپیوتر Computer Scientist گفت: «روی داده‌هایی که بصورت سه بعدی هستند کار می‌کنیم و از اشیاء اطلاعاتی خارج می‌کنیم، با کمک اطلاعات بدست آمده و با تعیین خصوصیات اشیاء می‌توانیم اطلاعاتی نسبت به اشیاء مشابه‌ای که قبلاً بدست آمده و ذخیره‌سازی شده، حتی برروی اینترنت، داشته باشیم.»

هدف اصلی محققان معرفی و شناساندن مکان‌های تاریخی و فرهنگی از طریق فیلم‌های سه بعدی و با تصاویر اینترنتی است. بویژه مکان‌هایی که مانند غارها دسترسی و بازدید از آن‌ها بسیار دشوار است.

کیوین دیمودیکا، مورخ متخصص ماقبل تاریخ در ادامه می‌گوید: «مردم می‌توانند از غار اسکلادینا بصورت نمای فیزیکی زنده بازدید کنند و اشیایی که کشف شده در همان مکانی که آن‌ها را پیدا کرده‌ایم ببینند. این بازدید
بصورت واقعیت مجازی و حتی از داخل خانه افراد امکان‌پذیر می‌تواند باشد.»

ایزابل دوگروت، دیرینه شناس در پایان می‌گوید: «این احساس را به مردم منتقل می‌کنیم که به مکانی متفاوت می‌روند و محلی ویژه را کشف می‌کنند. بدین ترتیب دسترسی به میراث‌های فرهنگی برای همه بیشتر است.»

1

مطلب پیشنهادی

مبانی نقشه‌برداری زمین‌شناسی، ویرایش پنجم Basic Geological Mapping

  مبانی نقشه‌برداری زمین‌شناسی ، ویرایش پنجمریچارد جی لیسل، پیتر برابهام، جان دبلیو. برانز Basic …

پاسخی بگذارید

Translate »